woensdag 24 december 2014

Draaien maar!

Hallo, ik ben Kim de Waal en ik spaar muntjes uit landen waar ik ooit geweest ben. Niet van die geldmunten waar het land op staat, maar muntjes die je zelf kunt maken. Wie kent ze niet? Tenminste, ik mag hopen dat iedereen ze kent, want als jij nog nooit een eigen muntje hebt gemaakt, dan heb je behoorlijk wat gemist in je leven. Let me tell you why...
Je bent lekker op vakantie, in een land waar het warm is, waar ze tongstrelend eten hebben, waar de mannen knap zijn en waar je de taal absoluut niet spreekt. Een land waar je uren kunt genieten van de natuur, terwijl we dat in ons land zelden of zelfs helemaal niet doen. Nu heb je een dagje city sightseeing ingepland en loop je rond in een grote stad waar je nog nooit bent geweest, met oude gebouwen die ieder een eigen geschiedenis hebben en wereldberoemd zijn. Terwijl je om je heen aan het kijken bent, zie je het...

Dat kastje met die draaihendel waar je toen je klein was amper bij kwam met je kleine armpjes. Je polst even of iedereen weet waar je heen gaat als je er nu als een klein kind op afrent and off you go! Helaas ben je net te laat en staat er een verwend kind voor je, dus je moet wachten op je beurt. Met jeukende handen om het kind aan de kant te duwen kijk je in je portemonnee of je nog wat muntstukken hebt. Het kastje vraagt namelijk 1 euro en 5 cent. En dat heb jij er zeker voor over!

Het verwende kind is nu aan het janken, omdat de munt mislukt is. Ja, dat gebeurt als je geen jarenlange ervaring hebt met het draaien aan die hendel. Maar jij geeft er niets om, want jij bent nu eindelijk aan de beurt! Vol zorg en liefde leg je de euromunten in de bijbehorende gleufjes. Voordat je de munten in de machine duwt, maak je eerst de moeilijke beslissing welke munt je wil hebben (als ik er meerdere leuk vind, pak ik ze gewoon allemaal). Je draait nog even aan de hendel tot het pijltje precies op de gewilde afbeelding valt, duwt de munten in de machine en begint als een gek te draaien.

Je denkt misschien dat als kinderen die hendel in beweging kunnen krijgen, dat wij dat met onze pink nog wel kunnen doen. Niets is minder waar. Zodra jouw rode cent gereed ligt om veranderd te worden, wordt het zwaar. Je moet hard draaien als je wil dat het muntje platgeduwd en gedrukt wordt. Maar na een zware bevalling schiet het muntje los en rammelt het naar beneden in het bakje waar jij het nog warme muntje kunt pakken. What a beauty!

Als je niet weet waar ik het over heb, dan heb ik medelijden met je. Maar om je dan een indruk te geven van hoe de gedrukte muntjes eruit zien, hier wat voor je verbeelding:


1 opmerking: