dinsdag 6 januari 2015

Oerwoud Rivier

Buiten spelen was mijn lust en mijn leven. Ik wilde niks anders doen. Tot en met de derde/vierde klas van de middelbare school heb ik buiten gespeeld. Ik schaam me er niet voor, ik ben er zelfs juist trots op. Ook wij hadden een Playstation en aan Gameboy, maar die werden verbannen naar de onderste lade van de kast.

Bron
In de straat was ik een van de oudste kinderen, hierdoor kon ik nog lang buiten spelen. Mijn zusje en ik schelen drie en een half jaar en voornamelijk haar leeftijdsgenootjes woonden bij ons in de straat. Een voor een gingen we elkaar op halen om buiten te spelen. Ik viel als ouder kind niet op, een groot voordeel!

Huiswerk
Terwijl mijn vriendinnen van school op de computer speelde en met jongens bezig waren speelde ik buiten verstoppertje, tikkertje of babybal*. Als vijftienjarige maakte ik thuis meteen mijn huiswerk af, zodat ik daarna weer naar buiten kon. Heerlijk vond ik dat. Rennen, fietsen, touwtje springen, elastieken, alles hebben we gedaan. Favoriet was Oerwoud Rivier. De meeste van jullie zullen dit spel niet kennen, daarom zal ik het even uitleggen:

Bij Oerwoud Rivier was het de bedoeling dat je als laatste over bleef. Je had verschillende spelers en een spelleider. Het speelveld werd op gedeeld in drie delen: Links was het oerwoud, in het midden had je de rivier en rechts was de jungle. Tijdens het spel werd er door de spelleider geroepen welke kan je op moest, de laatste viel af. Tussendoor riep de spelleider Tarzan, aap of jager. k Dit moest je uitbeelden! Het spel werd steeds uitgebreider, meer dieren en personen gingen mee doen. Op het laatste speelden we het zelfs in verhaal vorm. Tijd van mijn leven. 

Hup naar binnen
Zodra de lantaarnpalen gingen branden was het tijd om naar binnen te gaan, in de winter kwam dit altijd veel te vroeg. Hier hadden we een oplossing voor! Voor ons huis zijn er grasveldjes, zo konden we in het donker buiten spelen en onze papa's en mama's hielden ons in de gaten. In de zomervakantie speelden we soms tot 11 uur 's avonds buiten. Snoepjes en limonade werden regelmatig naar buiten gebracht door de ouders. En anders gingen we met zijn alle een voor een langs bij elkaar, zo hadden we ook meer snoepjes ;-)

Bron
Wat mis ik die zorgeloze buiten speeltijd, iemand interesse om samen buiten touwtje te springen? 

Heel veel liefs,
Kelly

* Bij Babybal leg je een parcours af zonder dat je afgegooid werd. Per rondje werd je een jaar ouder. Degene die als eerste vijf jaar oud was, had gewonnen!

2 opmerkingen:

  1. Zaterdag gaan we de hele avond buiten spelen Kelly! Maar eerst ons huiswerk maken hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn huiswerk is zo goed als af hoor.... Zaterdag tikkertje doen? hahaha

    BeantwoordenVerwijderen